به گزارش سراج24، برنامه طبق روال هر هفته پنجشنبه شب ساعت 00:30 بامداد، پس از پخش آیتم اتفاقات و اخبار موسیقی و گزارشی از پشت صحنه کنسرت علی زندوکیلی با حضور دو مهمان برنامه آغاز شد.
بهروز صفاریان و امین حیایی در جایگاه مهمان برنامه قرار گرفته و گپ و گفت آنان با امیرحسین مدرس مجری کارشناس برنامه شروع شد.
بهروز صفاریان آغازگر این بحث بود؛ وی با اشاره به اینکه ورود به مقوله خوانندگی، وسوسهای برای همگان محسوب میشود، اظهار کرد: علاقمندی به حضور در این وادی برای تمامی آدمها وجود دارد و تنها به حوزه بازیگری، سینما و اهالی ورزش محدود نمیشود، علاقه ویژهای نسبت به آن وجود دارد که مابین بحث حتما به آن اشاره خواهم کرد که دلیل آنچه میتواند باشد چه به لحاظ روانشناسی و چه به دلیل وجود مسائل دیگر...
صفاریان: مخالف ورود هنرمندان به حوزههای دیگر نیستم
وی افزود: من در کل مخالف اینکه هنرمندان بخواهند به حوزههای دیگر ورود پیدا کنند نیستم چه بسا که میتواند اتفاقات خیلی خوبی هم رقم زند که از نمونههای خارجی آن میتوان اسم برد که بسیار موفق هم بودهاند مثل فرانک سیناترا که در هر کدام از مواردی هم که حضور داشته بسیار موفق بوده و ایجاد تحول کرده است. این کار درواقع مستلزم رعایت سلسله مراتبی است که باید طی شود و دانستهها و اشرافی که به هر دو طرف باید وجود داشته باشد تا با یک مدیریت درست برای ورود به عالم موسیقی صورت بگیرد.
این آهنگساز تصریح کرد: من مخالف آن نیستم اما با این مخالفم که با وجود فضای به هم ریخته موسیقی در کشورمان عدهای فکر میکنند میتوانند از این فضای به هم ریخته استفاده کرده و وارد موسیقی شوند و از حداقلهایی هم که باید برخوردار باشند چشم پوشی میکنند. بعضا بدون اطلاعات و اشراف لازم نسبت به فضاهای اینچنینی و بدون مدیریت یا مشاورههای درست وارد این عالم میشوند که من شخصا با این مسئله مخالفم، چه بسا سوپراستارهایی هم که به این بحث ورود پیدا کردند فضای خوب و اتفاقات خوبی را رقم نزدهاند و مردم هم آنقدر که آن شخص را در نقش قبلی پذیرفتهاند در نقش موسیقایی قبول ندارند. فکر میکنم برای ورود به هر حوزهای علم کافی، مدیریت کافی و نگاه دقیق لازم است که وجود داشته باشد.
حیایی: در ابتدا مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پای بگذارم
امین حیایی در این خصوص اظهار کرد: من در حقیقت مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پا بگذارم و دست خودم نبودم، در یک فیلمی بازی میکردم به اسم «بوی بهشت» و نقش یک خوانندهای را داشتم که باید میخواندم. همان جا با دکتر چراغعلی که آهنگساز کار بودند تمریناتی را شروع کردیم و روی قطعاتی که ایشان آماده کرده بودند کار میکردیم و من در استودیو تمرین میکردم و سعی داشتم که بتوانم خوب بخوانم. پس از اینکه آن کار تمام شد به پیشنهاد پدرام مرندی استارت یک آلبومی را زدیم به اسم آلبوم «کویر» و گروه باران را تشکیل دادیم. وقتی دیدم کار جدی ست یک دوره سولفژ رفتم و کلاسهای آن را گذراندم و سعی کردم رو صدایم جدیتر کار کنم و به صورت حرفهای بتوانم این کار را انجام دهم ولی سالها طول کشید و حتی آلبومی هم که به اسم «کویر» بیرون آمد میدانستم نقطه ضعفهایی داشتم و خودم حس میکردم نسبت به بقیه خیلی ضعیفتر بودم.
وی افزود: همانها باعث شد باز روی بخش خواندن تلاش کنم تا بتوانم به یک تبحری دست پیدا کنم که حداقل یک اجرای خوبی داشته باشم. بعد از آن آلبوم دیگر قطعهای را اضافه نکردم و تنها سعی داشتم بر روی صدایم کار و تمرین کنم، تا اینکه باز یک آلبوم موسیقایی را شروع کردم و شعرهای آن را خودم آماده کردم و موسیقیهای آن را هم با برادر خانمم آرش خوش خلق آماده کردیم تا به صورت آلبوم روانه بازار موسیقی شود اما طی مشورتهایی که با دوستان داشتم تصمیم گرفتیم کار را به صورت نمایش ترکیبی که از فرم و کلیپ و موسیقی ایجاد میشد اجرا کنیم که «قحطی نور» نام گرفت و کلا در قالب نمایش ارائه شد و به صورت آلبوم موسیقایی بیرون نیامد. در ادامه دو تک ترک هم کار کردم که یکی از آنها را شب سال تحویل در شبکه دو اجرا کردم دیگری هم کاری بود که با پدرام نصیری صحبت کردیم تا باهم در قالب آلبوم جمع آوری کنیم ولی مشکلاتی برای ایشان پیش آمد که نتوانست همکاری کند و همان یک قطعه از ما بیرون آمد و اتفاق دیگری رخ نداد ولی باز در حال جمع آوری قطعات هستم تا بتوانم به صورت یک آلبوم آنها را منتشر کنم.
مستند نریشن بازیگران خواننده پخش شد و بحث «ورود بازیگران به عرصه موسیقی و خوانندگی» ادامه پیدا کرد.
صفاریان: ورود به خوانندگی بدون اشراف میتواند باعث نابودی آن بازیگر شود
صفاریان بیان کرد: اگر در مورد خوانندگی از تمام خوانندگانی که موفق هستند سوال بکنید حتما این را خواهند گفت که کارشان یک ریشه در کودکی داشته است. الان به صورت بیولوژیکی هم به این رسیدهاند که تاثیراتی از قدیم وجود دارد که ما امروز در استعدادیابیها هم از آن استفاده میکنیم؛ بچهها را از سنین کم مورد ارزیابی قرار میدهند تا ببینند چقدر استعداد دارند تا بتوانند روی انها کار بیشتری انجام دهند و این باعث میشود آنها خودشان را پیدا کنند و یواش یواش به رشد و موفقیت برسند. اما در مورد بازیگری واقعیت این است که این روند وجود نداشته است و شاید بتوان گفت در اکثر موارد یک بازیگر به دلیل چهره یا ویژگیهای ظاهری تازه درسن بالای 20 سالگی توانسته خود را در جامعه سینمایی مطرح کند و اکادمیک هم وارد نشده و ستاره هم بشود، که این البته کلی نیست و یک مثال است که عنوان کردم.
وی ادامه داد: یک نفر که به شهرت در خوانندگی میرسد باید یک ریشه و تخصص داشته باشد موسیقی و خوانندگی یک تخصص است و من موافق این هستم که بازیگرانی که دارای یک شهرت عمومی هستند میتوانند هم به لحاظ بعد تجاری و هم بعد دلی که دوست دارند در عرصه موسیقی هم خودشان را محک بزنند به آن وارد شوند چراکه نه، اما این اگر بدون اشراف کامل به این موضوع باشد میتواند یک نابودی برای آن بازیگر محسوب شود و یک تمسخر طولانی مدت برای آن شخص ایجاد کند که خیلی وقتها در مورد بعضی از همکارانمان ایجاد شده است. شاید اگر یک قانون و یک مدیریت در حوزه موسیقی ما وجود داشت که ندارد این اتفاق به این شکل نمیافتاد که هرکسی با حداقلهایی که دارد و با تنها یک شهرت نسبی یا زیاد بتواند وارد این حوزه بشود و خود را محک بزند و حتی یک آلبوم هم منتشر کند. نیاز هست حتما یک متخصصی وجود داشته باشد که او را محک بزند.
بهروز صفاریان تاکید کرد: من میخواهم از کسانی که دارای شهرت هستند یک خواهشی بکنم حداقل اگر چنین نظارتی وجود ندارد خودمان به این موضوع و این محدودیتها احترام بگذاریم و به قوانین این حوزه احترام بگذاریم قبل از اینکه لطمه آن به خودمان برگردد که من اطمینان دارم قطعا لطمه این موضوع اول به خود این هنرمند باز میگردد.
حیایی: کار که خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت میکنند
در اینجا امین حیایی با اشاره به اینکه ورود به هر حوزهای باید با شرط رعایت احترام و حفظ حرمتها باشد، گفت: وقتی حریمها شکسته نشود و من در ورود به خانه هرکسی حرمت آنجا را نگاه دارم و به کسی بیاحترامی نکنم مسلما بیاحترامی هم به خودم نخواهد شد و چه بسا پذیرایی هم از من بشود و اتفاقات خوبی هم رخ دهد اما متاسفانه این بیاحترامیها باعث میشود که معمولا این اتفاق میافتد که یکسری از دوستان از هم مکدر و دلخور میشوند، ولی واقعیت رعایت همان احترامها هست. در مورد دوستانی هم که وارد عرصه بازیگری میشوند این اتفاق میافتد و ما میدانیم تجربه کار هم نداشتهاند اما با آنها مثل یک مهمان برخورد میکنیم و من خودم به شخصه سعی میکنم کمکش کنم که اتفاقی که میخواهد رخ دهد، در کار موسیقی هم همین طور است ما وقتی با یک درایت و آمادگی درست و پیشینه خوب و تمرینات مداوم وارد شویم مطمئنا اگر کار خوب باشد همه حتی همکاران موسیقی هم حمایت میکنند و کمک میکنند ولی مطمئنا کار اگر خوب نبوده و ضعیف بوده حرفهایی هم برایشان در آمده است.
وی ادامه داد: نقدهایی که میشود وسیلهای هستند که به گوش آن شخص برساند که اگر ضعیف کار کنی به خودت آسیب میزنی و حداقل آن وجهه قبلی خودت را خراب نکن، شاید بازیگر خوبی بودهای که با خوانندگی به آن هم لطمه میزنی. من خودم به شخصه در خواندن ترسم همیشه از این بابت بود و هیچوقت سعی نمیکردم سریعا آلبوم بیرون بدهم و کار منتشر کنم چراکه میدانستم هنوز آنقدری که تجربه در کار بازیگری داشتهام در خوانندگی ندارم باید به آن تجربهای که نیاز هست برسم هر روز تمرین کنم و بخوانم. زمانی که من در خانه بیکار هستم دائما در حال تمرین موسیقی هستم با ساز شروع میکنم به نواختن با درام، پیانو و گیتار و سعی میکنم با این مقوله زندگی کنم که اگر هم قرار است کاری ارائه کنم کاری باشد که به وجهه بازیگری من لطمه نزند. فکر میکنم این تلاش اگر در همه دوستان باشد فرق نمیکند اگر با یک پشتوانه درست و درایت وارد این عرصه شوند خیلی هم تحسین برانگیز میشوند.
صفاریان: بازیگری را سراغ ندارم که در ورود به عرصه موسیقی موفق بوده باشد
بهروز صفاریان خطاب به امین حیایی گفت: شما در این خصوص بازیگری را سراغ دارید که وارد این عرصه شده باشند و موفق عمل کردهاند؟
حیایی اظهار بیاطلاعی کرد و صفاریان ادامه داد: من که سراغ ندارم. من این حق را برای هرکسی متصورم که یک کاری را تولید بکند و خود را در این کار محک بزند ولی کسی را که موفق بوه باشد به خاطر ندارم.
حیایی افزود: من فکر میکنم نیت هرکسی هم مهم است اینکه به چه دلیل میخواهد خود را در عرصه موسیقی محک بزند، اگر واقعا نیت این است که دل مردم را شاد کند یا میخواهد حرکت جدیدی در موسیقی انجام دهد یا میخواهد حرفی را از دلش به زبان موسیقایی بزند که همیشه حرفی که از دل برخاسته است بر دل هم مینشیند خوب است و همه اینها دست به دست هم میدهد تا اتفاقی که باید رخ دهد. من خودم همیشه آنچه که از دلم برآمده به شکل موسیقی در آمده و توانستم کار کنم.
صفاریان در این خصوص گفت: آیا این کار خوبی است که هنرمندی که اشتهار زیادی در اجتماع دارد بخواهد فقط به بهانه اینکه حضور خود را بفروشد و سالن کنسرت را پر کند وارد این عرصه شود؟ من در عرصه تئاتر خیلی کمتر دیدهام کسی وارد خوانندگی شود چراکه ارتباط سینه به سینه و دریافت نوازشهایی که از مردم نزدیک دارند شاید بیشتراغنایشان کرده و شاید یکی از دلایل روانشناسی این موضوع این باشد ولی آیا شما اعتقاد دارید به اینکه یک هنرمند از اشتهار خود استفاده کند و بگوید من میخواهم این استفاده را داشته باشم و آلبومی را هم منتشر کنم و چنین حضوری را داشته باشم؟ فکر میکنم این اتفاق خیلی وقتها رخ میدهد.
حیایی: در موسیقی حتما باید با یک پیشینه یا کار خاص وارد شد تا دیده شوی
حیایی اشاره کرد: نه قطعا چنین کاری درست نیست، در عرصه بازیگری این اتفاق زیاد رخ میدهد که در نقشها و فیلمهای گوناگون حاضر میشوی تا تجربه کسب کنی برای کارهای بعدی و بهتر شدن و پیشرفت کردن در آینده ولی در موسیقی نمیتواند چنین اتفاقی رخ دهد و حتما باید با یک پیشینه و یک کار خاص وارد شد تا دیده بشوی و موفق باشی.
صفاریان تاکید کرد: من تحقیق ومطالعهای راجع به این موضوع داشتم که بحث نوازش گرفتن هنرمند از جامعه و مخاطبانش بود میخواهم بگویم ورود بازیگران به عرصه خوانندگی یک دلیلی دارد آن هم اینکه بازیگران خیلی اوقات مجبورند در نقشهای مختلف حضور پیدا کنند و درواقع شاید آن نوازشی که باید را از جامعه نمیگیرند و تنها یک اشتهاری برایشان وجود دارد. نوازشهایی که یک بازیگر از جامعه خود میگیرد خوب است و خیلی هم ممکن است لذت ببرد ولی دقیقا ممکن است خودش نباشد و توام با دروغ باشد. موسیقی اگر غیرواقعی باشد و بخواهد دروغ بگوید تاثیر نمیگذارد ولی در سینما خیلی از تصاویر و نقشهایی وجود دارند که غیرواقعی هستند ولی بازی میشوند.
صفاریان: تبعیض میان موسیقی و سینما خیلی زیاد است، ما شبکه موسیقایی نداریم
وی افزود: بازیگر برون ریزی را دوست دارد همچون یک خوانندهای که یک شعری را انتخاب میکند و یک موسیقی را میسازد و دوست دارد آن را بیرون بریزد و به جامعه خود انتقال دهد و آن احساسات را دریافت کند. شاید یکی از دلایل اصلی ورود به عرصه خوانندگی همین موضوع باشد که من آن را مطالعه کردهام و منبع موثقی هم دارد. اگر امکانات موجود و تبعیضی که بین سینما و موسیقی وجود دارد و امکاناتی که در سینما هست و در موسیقی نیست وجود نداشت و این تبعیض نبود شاید شاهد ورود خوانندهها به عرصه بازیگری نیز نبودیم. ما شبکه موسیقایی نداریم و تنها برنامه موسیقی هم که داریم این ساعت از شب است که نصفه از دوستان من این موقع خواب هستند. این نشان میدهد که امکانات برای موسیقی خیلی کم است. ما هیچوقت نتوانستهایم در تلویزیون که برای خودمان است پای ساز بنشینیم و کارمان را انجام بدهیم ولی در سینما شما توانستهاید پای ساز بنشینید و آزادی کلام هم وجود دارد که در اشعار ما نیست، شاید اگر این فضا در موسیقی محیا بود ورود خوانندگان به سینما هم کمتر بود.
حیایی: در سینما برخلاف موسیقی همه چیز ساختگی و دروغ است
حیایی با بیان اینکه در سینما احساسات بیان نمیشود و بیشتر همه چیز ساختگی و دروغ است، گفت: در سینما هم نمیشود خیلی از حسها را گفت چون سینما یعنی دروغ و یک دروغی را نشان میدهد چون همه چیز ساختگی ست و ما در آن بازی میکنیم ولی واقعیت در اجرای زندهای است که برای مردم میخوانی یا تئاتری که زنده اجرا میکنی. در کار «قحطی نور» کلام درونی من بود که همه اشعار را خودم نوشته بودم و وصف حال خودم بود و اتفاقاتی بود که در 15 سال به آن فکر میکردم و فلسفهای که در ذهنم بود و دوست داشتم به صورت یک کار درش بیاورم روی آن شعر و ترانه گذاشتیم موسیقی اضافه شد و تنظیمهایی صورت گرفت و اتفاقی شد که نمایش موزیکال نام گرفت، منظور من همین خلق اتفاق خاص است.
وی عنوان کرد: اگر قرار باشد بین اینهمه خواننده خوب و حرفهای که از بچگی زحمت کشیدهاند و موفق پیش میروند کارکنی و وارد این عرصه شوی خیلی سخت است و باید تمام تلاشمان را بکنیم. من از همکاران عزیزم میخواهم که اگر واقعا میخواهند وارد این عرصه بشوند حتما جوری بیایند که بتوانند موفق عمل کنند و به کار قبلیشان هم لطمهای وارد نشود.
در اینجای برنامه میزگردی در خصوص موضوع برنامه با حضور میثم یوسفی ترانه سرا و روزنامه نگار و بابک ریاحیپور موزیسین پخش شد و برنامه با ادامه گپ و گفت امیر حسین مدرس و بهروز صفاریان و امین حیایی ادامه یافت.
امین حیایی با تاکید بر اینکه یک بازیگر باید از حرفههای دیگر نیز آگاهی داشته باشد، اشاره کرد: هر بازیگر حرفهای باید آگاهی به حرفههای دیگر نیز داشته باشد چراکه وقتی قرار است نقشهای گوناگونی را ایفا کند باید بتواند نسبت یه آنها آگاهی داشته باشد. خود من در جایی که نقش یک شیشه گر را ایفا میکردم قبل از ضبط پلان چند ساعتی روند کار آن شیشه گر را یاد گرفتم و بعد برای ضبط آماده شدم در صحنهای هم ممکن است بخواهم پیانو بزنم که باید در آنجا آن نوازندگی را فراگرفته باشم.
صفاریان: هر صدایی میتواند یک اتفاق باشد
صفاریان نیز در این خصوص اظهار کرد: هر صدایی ممکن است اگر خود را پیدا کند بتواند خواننده شود، خیلی وقتها در تاریخچه موسیقی ما دیدهایم اشخاصی را که تا قبل از اینکه متولد بشوند کسی فکر نمیکرد چنین کسی با چنین صدایی بتواند خوانندگی کند مثل محسن چاووشی دوست عزیز خودم که هنوز خیلی از دوستان فکر میکنند محسن چاووشی صدایش کامپیوتر است در صورتی که نه، ما این چند کاری که با هم این اواخر ضبط کردیم خیلی خوب و ماهرانه هم خواند، این صدا شاید هیچ وقت نخواسته مثل محمد اصفهانی بخواند. اگر هر کسی خود را پیدا کند و بخواهد دقیقا سبک خود را ادا کند چراکه نه، هر صدایی میتواند اتفاق باشد و هر احساسی میتواند از درون انسان انعکاس یابد.
وی درخصو ص ضروریات و ویژگیهای اصلی برای ورود به عرصه موسیقی و خوانندگی عنوان کرد: یک آدم باید اول خودش را پیدا کند و بداند که قرار است چه چیزی بخواند و چه ایدئولوژیای دارد. باید با نخبگان این کار وارد مذاکره شود و حداقل مشورت کند و کمی از فضا آگاه باشد. من ادعا ندارم امروز ساز زدن و گذراندن دورههای سولفژ و... خیلی ضروری ست امروز دیگر اینها خیلی حیاتی نیست. ممکن است خیلی از خوانندگان معروف ما ساز زدن بلد نباشند ولی به قضیه خواندن کاملا اشراف دارند. تعامل هنرمندان باهم و گپ و گفتشان با یکدیگر باعث میشود خود را پیدا کنند حتی دغدغهها و نگاهشان را بیان کنند، آهنگساز به خواننده حرفهای هم جهت میدهد و کمک میکند پس یک خواننده حتما باید با آهنگساز در تعامل باشد. اما شاهد بودهایم که این تعامل وجود نداشته و برآیند کارها هم مثبت نبوده و استقبالی هم از سوی مردم نشده است.
حیایی: امروز سرعت زمانه بالا رفته و همه چیز دستخوش این سرعت شده است
امین حیایی در این خصوص ادامه داد: در بازیگری هم همین متد وجود دارد تا جلوی دوربین نرویم نمیتوانیم کار کنیم در موسیقی کاری که آهنگساز با خواننده میکند و در سینما کاری که دوربین و کارگردان با ما میکند تجربیات زیادی به ما میدهد. من اولین بار که برای کار آقای چراغعلی به استودیو رفتم واقعا نمیدونستم چکار باید بکنم همه اینها براساس تجربه به دست میآید. امروز یک اتفاقی که رخ داده سرعت زمانه بالا رفته است و همه عجله دارند کار منتشر کنند، آلبوم بیرون بدهند و آلبوم بعدی... در صورتی که اگر یک قطعه ماندگار و به یادماندنی بیرون بدهیم از چندتا آلبوم که هیچ وقت شنیده نشود بهتر است.
در اینجا بهروز صفاریان از امیرحسین مدرس درخصوص دغدغه و نگاهش در ورود به عرصه خوانندگی سوا ل کرد و وی گفت: من خیلی علاقمند به آواز ایرانی بودم و هستم و در حد و اندازه خودم ردیف را گذراندم و سعی کردم آگاهی پیدا کنم. هیچ موقع نیامدم بگویم چون بازی کردهام الان بیایم تیتراژ فیلمها و سریالها را بخوانم، نه اینطور نبوده است. من به بازیگری یک نگاهی داشتهام و به موسیقی هم یک شکل دیگری نگاه کردهام هیچوقت نخواستهام از هرکدام برای دیگری بهره ببرم وقتی بازی کردهام صرفا بازیگر بودهام و وقتی موسیقی کار کردهام سعی کردم فقط موسیقی کار کنم و از چیزی برای دیگری هزینه نکردهام.
حیایی: دوست دارم «قحطی نور» را یک بار دیگر راه بیاندازم
موسیقی تصویر «تو میتونی» یک کاری از امین حیایی که در برنامه سال نو شبکه دو اجرا کرده بود پخش شد و بحث با توضیحات این بازیگر و هنرمند در خصو ص این اثر ادامه پیدا کرد. وی گفت: این کار را در استودیو پاپ با دوست عزیز ابوالفضل شفیعی عزیز و گروهشان که همان گروه موسیقی خندوانه هستند همکاری کردم و این کار ضبط شد ویک شب بعد در استودیو خوانده شد.
حیایی ادامه داد: دوست دارم «قحطی نور» را یک بار دیگر راه بیندازم که پیام خیلی زیبایی دارد، پیام آن صلح جهانی ست که درواقع چگونه در ریشه آفرینش و بطن آفرینش که رابطه بین خدا و شیطان و انسان است اتفاق میافتد که این صلح وقتی بین آن سه برقرار شود درواقع کل دنیا به صلح میرسد که این صلح را انسان میتواند در درون خود به وجود آورد و به جامعه و محیط اطراف هم انتقال پیدا میکند. انشاالله این اتفاق هم رخ میدهد.
صفاریان در پاسخ به اینکه آیا تا به حال برای یک هنرمند بازیگر آهنگسازی کرده است یا خیر، بیان کرد: من دوستان خیلی زیادی دارم و حرفهای زیادی هم در این خصوص زده شده ولی هیچوقت به مرحلهای نرسید که جدی صحبت بشه ولی همکاریای در یک کنسرت تئاتر داشتم که روزهای آخر اسفند دوسال پیش اجرا شد، همراه با اشکان خطیبی که جای خیلی درستی هم انتخاب شد و خیلی خوب هم اجرا میکرد و شاید خیلی از انتقادهایی که به آلبومش و نحوه خواندنش در آلبوم میشد در آن کار کاملا برعکس بود و خیلی مورد توجه و استقبال قرار گرفت و این نتیجه تعامل و همکاریای بود که بین ما صورت گرفت و کار خیلی خوبی هم شد
صفاریان: بیشتر از این برای موسیقی نقد و بررسی، آنالیز و آسیبشناسی لازم است
در اینجا یک بخشی از گفتوگو با بازیگرانی که وارد عرصه موسیقی شدهاند پخش شد و صحبتهای پایانی برنامه؛
بهروز صفاریان در سخن پایانی خود با اشاره به اینکه نیاز هست تولید برنامههای موسیقی با محدودیتهای کمتر و فضای بازتر و پخش در ساعات مناسب برای مخاطب در نظر گرفته شود، گفت: باید موسیقی را بهتر آنالیز کرد و صحبتهای دوستانه ادامه پیدا کند و بیشتر از اینها نقد و بررسی و آنالیز و آسیبشناسی لازم است تا به گوش همه برسد و تاثیر خود را بگذارد.
امین حیایی نیز در پایان خاطر نشان کرد: من هم به همه جوانان عزیز که علاقمند هستند و دوست دارند این مسیر را بیایند، بازیگر شوند، خواننده شوند و به شهرت برسند و... میگویم که آن صبر لازم را داشته باشند و مشورت کنند با متخصصان آن رشته که میخواهند واردش شوند چون مطمئنا انها میتوانند راهنماییشان کرده و کاملشان کنند تا در نقطه اوج لغزش نداشته باشند و ماندگار بمانند و ما هم به آنها افتخار کنیم.